Monday, May 8, 2017

PERJANJIAN KERJASAMA (SUB KONTRAKTOR)

Nombor Projek : 003 / SURAT KONTRAK KERJA / VI / 2017
Pada hari ini Rabu bersamaan 11 haribulan Mei 2017 bertempat di Taman Sri Ampang,Selangor, kami yang bertanda tangan dibawah ini :
Nama                     : ABDUL RAHMAN BIN YUSOF
Jabatan                  : Pemilik Syarikat Rahman Sdn Bhd
Alamat                  : Jln Desa, Bandar Baru Ampang, Selangor
Bertindak untuk dan atas nama Pemilik Syarikat Rahman SDN. Bhd Yang selanjutnya disebut sebagai pihak 1 ( pihak pertama ).
Nama                    : MOHAMAD NURMUSTAQIM
Jabatan                 : Sub kontraktor ( Syarikat Basri Construction )
Alamat                  : Jln 4, Taman Kosas, Ampang, Selangor
Bertindak untuk dan atas nama Sub Kontraktor Yang selanjutnya disebut sebagai pihak 2 ( pihak kedua ).
Dengan ini menerangkan bahwa semua pihak setuju dan sepakat untuk mengadakan Perjanjian Kerjasama ( Sub Kont ) dengan menggunakan ketentuan – ketentuan dan syarat – syarat sebagai berikut :
RUANG LINGKUP KERJASAMA
Pasal 1
Semua pihak telah sepakat dan setuju untuk mengadakan suatu perjanjian kerjasama dalam perlaksanaan Projek milik pihak 1 kepada pihak ke 2 ( Sub Kontraktor ) dalam menjalankan sebuah projek pembangunan / pekerjaan sbb :
Nama Package       : Pembangunan Lanjutan Bagunan Sekolah
Lokasi                    : Hulu langat ,Kajang
No. Kontrak        : : 007 / SURAT KONTRAK KERJA / V /2017
Tgl Kontrak         : 30 Jun 2017
Nilai Kontrak      : RM 285.000,- ( Dua Ratus Lapan Puluh Lima Ribu Ringgit Malaysia )
PERLAKSANAAN PROJEK
Pasal 2
Kedua belah pihak akan bertanggung Jawab dari segi persetujuan yang diatur dengan beberapa ketentuan dibawah ini :
  • Semua pengeluaran dana untuk keperluan pembangunan dilakukan melalui pengajuan dari pihak 2 ( Kedua ) dan harus disetujui oleh pihak 1 ( pertama ) yang akan dikeluarkan dalam anggaran biaya dengan waktu yang akan ditentukan sesuai dengan kesepakatan kedua belah pihak.
  • Seluruh bentuk pekerjaan dapat diajukan oleh pihak kedua ( kedua ) dengan melalui persetujuan secara mutlak dari pihak 1 ( pertama ) dapat menentukan seluruh sub pekerjaan yang akan dilaksanakan.
  • Jumlah nominal yang dipersetujui dalam perlaksanaan Projek dan sesuai dengan anggaran yang telah disepakati adalah sebanyak RM 85.000,- ( Lapan Puluh Lima Ribu Ringgit )
KOMPENSASI
Pasal 3
3.1. Pihak 2 ( kedua ) akan mendapatkan Kompensasi dari pihak 1 ( pertama ) berupa :
  • Pembayaran untuk seluruh pekerjaan dari persiapan sampai dengan penyelesaian projek pembangunan serta pengawasannya, yang akan dibayarkan sesuai terma sebagai berikut :
  • Termyn I : 30% setelah pekerjaan selesai 30%
  • Termyn II : 25% setelah pekerjaan selesai 55%
  • Termyn III : 25% setelah pekerjaan selesai 80%                                                                      
  • Termyn II : 20% setelah serah terima pekerjaan/projek
3.2. Pihak 1 ( pertama ) akan mendapatkan Kompensasi dari pihak 2 ( kedua ) berupa :
  • Pengerjaan pembangunan serta pengawasan pembangunan sesuai dengan spesifikasi bahan yang digunakan ( sesuai dengan anggaran) serta mengacu kepada target waktu yang telah disepakati bersama.
LINGKUP PEKERJAAN
Pasal 4
Kedua belah pihak akan melaksanakan tugas dan tanggung jawabnya berkaitan dengan pelaksanaan pembangunan projek,sebagai berikut :
  • Pihak 1 ( pertama ) yang berhak menentukan item pekerjaan yang akan dilaksanakan oleh pihak 2 ( kedua ), adapun item pekerjaan yang telah disepakati untuk dilaksanakan oleh pihak 2 ( kedua ) terdapat pada lampiran :
  • Pihak 2 ( kedua ) harus membuat perancangan dan pemilihan bahan untuk diaplikasikan dalam bentuk bangunan / pekerjaan lain melalui pengawasan serta persetujuan pihak 1 ( pertama )
  • Pihak 2 ( kedua ) bertanggung jawab penuh terhadap penggunaan dana yang telah dipersetujui secara maksimum untuk kelancaran dan penyelesaian pekerjaan.
  • Berkewajiban melaksanakan seluruh jadual pekerjaan sesuai dengan target waktu yang telah ditentukan
  • Mentaati semua peraturan tata tertib pembangunan / pekerjaan yang diberikan oleh pihak      1 ( pertama ).                                                                                                                       
  • JANGKA WAKTU.
  • Pasal 5
Kedua belah pihak sepakat bahwa pelaksanaan pekerjaan akan dimulai pada : 30 Jun 2017 dan      diselesaikan pada : 30 Desember 2017
PENGALIHAN PEKERJAAN
Pasal 6
Kedua belah pihak sepakat untuk tidak mengalihkan perjanjian kerjasama ini kepada pihak manapun, kecuali dengan persetujuan pihak 1 ( pertama )
KETENTUAN PERJANJIAN
Pasal 7
7.1. Pelanggaran perjanjian ( target waktu ) pelaksanaan pekerjaan yang telah disepakati akan berakibat pengurangan jumlah nominal dari total nilai yang didapat oleh pihak 2 ( kedua ) sebesar 5% per/ bulan dari target yang telah ditentukan oleh pihak 1 ( pertama ).
7.2. Apabila pada saat perjanjian ini berakhir dan/ atau dibatalkan, masih terdapat kewajiban yang belum diselesaikan oleh masing – masing pihak , maka ketentuan – ketentuan dalam perjanjian ini tetap berlaku sampai diselesaikannya hak dan kewajiban masing – masing pihak.
TAMBAHAN PERJANJIAN
Pasal 8
Apabilan ada beberapa pasal tambahan setelah ditandatangani perjanjian ini, maka perjanjian tambahan akan diberlakukan sebagai Adendum ( perjanjian tambahan ) setelah dipersetujui oleh semua pihak
PENYELESAIAN PERSELISIHAN
Pasal 9
Apabila terjadi perselisihan antara kedua belah pihak, maka kedua belah pihak sepakat untuk menyelesaikan secara musyawarah untuk mufakat, apabila tidak tercapai penyelesaian secara musyawarah untuk mufakat, masing – masing pihak sepakat untuk menempuh jalur hukum yang berlaku.
FORCE MAJURE

Pasal 10
Apabila terjadi gempa, bencana alam, tanah longsor atau semua kejadian yang disebabkan oleh alam yang akan menyebabkan gagalnya / tertundanya perjanjian ini maka kedua belah pihak sepakat untuk meninjau kembali perjanjian yang telah dibuat.
PENUTUP
Pasal 11
Surat perjanjian kerjasama ini telah dibaca, difahami dan dipersetujui  oleh kedua belah pihak pada hari ini dan tanggal tersebut pada surat perjanjian kerjasama ini, dibuat sebanyak rangkap 2 ( dua ) dan dibubuhi tanda tangan sebagai tanda kesepakatan bersama tanpa ada tekanan dan unsur paksaan dari pihak manapun dan mempunyai kekuatan hukum yang sama.


Tanda tangan pihak pertama.                                                           Tanda tangan pihak kedua





Saksi Pihak Pertama.                                                                          Saksi pihak kedua.




No comments:

8 Aktiviti Selepas Pencen Yang Berfaedah, Supaya Tidak Rasa Bosan Di Rumah 1. JADI  SUKARELAWAN / ‘ VOLUNTEER ‘ Sekiranya anda gemar ...